Saturday, October 9, 2010

Hantu Air Pulau Pinang

Keterlampauan yang tahap terlampau!!!Itulah yang dapat saya gambarkan dengan kepimpinan kerajaan negeri Pulau Pinang sekarang..

WAJARKAH TARIF AIR DINAIKAN demi menghukum rakyat Pulau Punang yang kononnya 'suka membazir' air???Adakah benar rakyat Pulau Pinang suka membazir air atau pun Lim Guan Eng ada agenda lain???Semua ini akan saya jelaskan...

Berikut adalah jadual alaun penagarah yang diberikan oleh Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang: 



Berdasarkan jadual tersebut jelas menunjukkan peningkatan alaun pengarah dari tahun 2007 hingga 2009.Kenaikan alaun tersebut seolah-olah ada agenda tersendiri Lim Guan Eng dalam isu air ini.Kalau ada kepentingan sendiri sekalipun jangan lah sampai menghukum rakyat Pulau Pinang seemikian rupa!!.

Penggunaan air tahun 2007 ialah 719 juta liter. Manakala tahun 2008 pula ialah 744 juta liter dan tahun 2009 ialah 739 juta liter. Bermaksud penggunaan air tahun 2009 telah berkurangan sebanyak 5 juta liter!!
 
 Jika kita lihat,NRW pada tahun 2009 adalah sangat tinggi iaitu 19.1% jika dibandingkan dengan 16.9% pada tahun 2007 dan 2008!

NRW mewakili kehilangan air disebabkan oleh paip PBA yang bocor dan pecah, serta kegunaan semasa kecemasan seperti pihak bomba semasa kebakaran.

Dimanakah kebenaran Lim Guan Eng yang menyatakan rakyat Pulau Pinang banyak guna air ataupun membazir air sedangkan berlakunya penurunan air pada tahun tersebut??Adakah kenaikan tersebut semata-mata untuk menanggung kenaikan alaun pengarah PBA??

Fikir-fikirkanlah wahai rakyat Pulau Pinang yang bujaksana... 

0 comments:

Post a Comment